Problemen met begrijpend lezen nader bekeken: groep 5 en 6 |
||||||||||||||||||
Vaardigheden | ||||||||||||||||||
Woordenschat | Luisteren | Informatie | Behandeling | |||||||||||||||
Categorie 1 | onv | onv | Beperkt
het probleem zich tot tekstbegrip (a)? Of hebben de problemen betrekking
op de taalverwerving over de volle breedte, zoals bijv. spelling(b)? Of
zelfs op andere vakken, zoals bijv. rekenen(c)?
|
(a)
Oefeningen
(b) Keuzes maken: woordenschat en begrijpend luisteren prioriteit geven, dan decoderen, dan spellen. (c) Mogelijk is psychologisch onderzoek wenselijk: stemmen de leerresultaten overeen met de leermogelijkheden? |
||||||||||||||
Categorie 2 | onv | vold | In dit geval maakt het kind de begrijpend lezen-toetsen beter als de teksten worden voorgelezen. Is de decodeervaardigheid goed en kan het kind goed op toon lezen? Anders moet dit geremedieerd worden. | Woordenschattraining. Oefenen met voegwoorden en signaalwoorden (omdat, daardoor, etc.). Decoderen trainen (indien daar nog winst te halen valt). Oefeningen tekstbegrip. | ||||||||||||||
Categorie 3 | vold | onv | Begrijpend lezen is een arbeidsintensief werk: het vraagt je aandacht. | Korte taken aanbieden, leesstrategieën aanleren, Woordenschattraining, luisterboeken en -oefeningen. Oefeningen tekstbegrip. | ||||||||||||||
Categorie 4 | vold | vold | Begrijpend
lezen omvat meer dan woordenschat en luistervaardigheden.
Is de decodeervaardigheid goed? Anders moet dit geremedieerd worden. Begrijpend lezen doet een groter beroep op de zelfstandigheid dan begrijpend luisteren. |
Decoderen
trainen (indien daar nog winst te halen valt).
In het geval van gebrekkige zelfstandigheid: het kind aandacht geven of in het vooruitzicht stellen. |
||||||||||||||
Citotrainer Nederland |