Problemen met begrijpend lezen nader bekeken: groep 5 en 6

 

Vaardigheden

Woordenschat Luisteren Informatie Behandeling
 
Categorie 1 onv onv Beperkt het probleem zich tot tekstbegrip (a)? Of hebben de problemen betrekking op de taalverwerving over de volle breedte, zoals bijv. spelling(b)? Of zelfs op andere vakken, zoals bijv. rekenen(c)?

 

(a) Oefeningen

(b) Keuzes maken: woordenschat en begrijpend luisteren prioriteit geven, dan decoderen, dan spellen.

(c) Mogelijk is psychologisch onderzoek wenselijk: stemmen de leerresultaten overeen met de leermogelijkheden?

 
Categorie 2 onv vold In dit geval maakt het kind de begrijpend lezen-toetsen beter als de teksten worden voorgelezen. Is de decodeervaardigheid goed en kan het kind goed op toon lezen? Anders moet dit geremedieerd worden. Woordenschattraining. Oefenen met voegwoorden en signaalwoorden (omdat, daardoor, etc.). Decoderen trainen (indien daar nog winst te halen valt). Oefeningen tekstbegrip.
 
Categorie 3 vold onv Begrijpend lezen is een arbeidsintensief werk: het vraagt je aandacht.  Korte taken aanbieden, leesstrategieën aanleren, Woordenschattraining, luisterboeken en -oefeningen. Oefeningen tekstbegrip.
 
Categorie 4 vold vold Begrijpend lezen omvat meer dan woordenschat en luistervaardigheden.

Is de decodeervaardigheid goed? Anders moet dit geremedieerd worden. 

Begrijpend lezen doet een groter beroep op de zelfstandigheid dan begrijpend luisteren.

Decoderen trainen (indien daar nog winst te halen valt).

In het geval van gebrekkige zelfstandigheid: het kind aandacht geven of in het vooruitzicht stellen. 

 
 

Citotrainer Nederland